Imprentas 216 di Francesco Oggianu
Sas ferrovias cumplementares de Sardigna, guasi 150 annos de istoria
In su mese de lampadas, in Macumere, est bistada inaugurada una mustra chi had comente titulu FCS Sas Ferrovias cumplementares de sa Sardigna. Est una mustra chi addurada aberta fintzas a su mese de santandria, inintro de su centru intermodale, accurzu a tottas dua istazione ferroviaria. Una mustra organizzada dae s’associazione Maart Intermodalle, cun sa cullaborassione de su Cral ferroviaris de Macumere e paris cun S’Arst Treninu Irde de sa Sardigna. Est una mustra inube bi sunu sas attrezzaduras chi sun bistadas usadas pro unu seculu intreu, a cominzare dae sa fine de s’ottighentos. Attrezzaduras, ma fintzas registros de viazzos e cantu atteru, cumpresu unu biculu de binariu, paris cun sas macchinas de trasmissione de su tempus, comente s’apparecchiu de marconista, pro trasmittere a sas atteras istaziones sa partenzia e s’arrivu de su trenu. Una mustra chi est bistada inaugurada, ma chi non li est bistada dada s’importanzia chi poded tennere, ca est unu bicculu importante de s’istoria de sa Sardigna nostra e de tottus sas zonas de inintro de s’isula.
Passamos a s’istoria. Su primi de su mese de triulas de su 1883, a pustis de vint’annos de prugettos e traballos, sa rete ferroviaria de sa Cumpanzia de sas Ferrovias Sardas, chi collegaid Casteddu cun Tatari, sun bistadas esclusas medas zonas de sa Sardigna, chi fini privadas de onzi cullegamentu. Tra custas bi sunu sas zonas prusu difficile de b’arrivare, comente sa Barbagia, s’Ozzastra, tottu sa parte de sa zona de Nugoro e sa Caddura. In su 1885 est bistada approvada una lezze pro su cumpletamentu de sas istradas ferradas italianas. issa prevediad pro sa Sardigna de faghere 600 chilometros de lineas segundarias e iscartamentu ridottu. Tra cussas bi fid sa linea pro su Mandrolisai e s’Ozzastra (Casteddu, Mandas, Sorgono e Tortolì), sae de Macumere e Nugoro e cussa tra Macumere e Bosa, cussa tra Tatari e Sa Lighera e cussa tra Tatari Tempiu e Palau. Benjamin Piercy ( chi had prugettadu e fattu fagheres sas ferrovias in Sardigna), haiad semper sustennidu chi, pro s’isviluppu cummerciale e industriale de s’isula si deviad faghere sas ferrovias de segundu livellu o cumplementares, a iscartamentu ridottu e pro custu, dae carchi annu, Piercy haiad predispostu un’istudiu e unu progettu dettagliadu.
Fid naturale chi s’incarrigu deppiad essere dadu a sa cumpanzia reale, siad pro unu certu dirittu de prelazione, mancari siad bistadu solu promittidu e mai ufficializzadu, siad pro sa cumpetenzia de s’ideatore de su prugettu. Est peroe suzzessu chi s’ambiente politicu fid bistadu orientadu contro sa cumpanzia e contra a Benjamin Piercy, fortzis pro favorire atteros interessos chi putaini a impedire un’attera creschida de sos investimentos infrastrutturales finanziados cun capitales ingresos. Bi sunu bistada fintzas campagnas de istampa chi han fattu de tottu pro chircare de osteggiare sa cumpanzia reale, nande chi sa necessidade de evitare su perigulu de unu monopoliu chi podiad bintrare si sa cumpanzia reale aiada acquisidu sa titolaridade de sas lineas segundarias, cosa chi, suteniana, chi non podiad diventare utile pro sa Sardigna. . Su Guvernu had detzisu de bandire unu cuncursu de ideas e progettos chi sa cumpanzia reale had partecipadu, in su 1886, sos istudios suos e propostas elaboradas e affinadas durante sos chimb’annos de traballu. Sos progettos sun bistados accumpanzados da una relaziones dettagliada inube est bistada ipotizzada , non solu unu isviluppu cummerciale e industriale chi podiad favorire sos iscambios de materias primas e capitales, ma fintzas de isviluppu turisticu.
dae cussa relazione si est cumpresu cantu a Benjamin Piercy piaghiad sa Sardigna e cantu custìomine creiadain s’isviluppu de s’isula, chi che la podiad battire a diventare una Sardigna cun mezzoradas cundissiones de vida pro sa zente chi bi viviad in cussu momentu istoricu. In sa relazione de accumpamzamentu Piercy had cunsizzadu de evitare s’affidamentu de sos traballos in appaltu e de bi provvedere comente haiad fattu e positivamente isperimentadu in sa cunduzione de sos traballos in sas linea printzipales. . Faghinde tottu cun sa gestione diretta chi aiadaa dadu risultados ottimos e una riduzione meda manna de sos tempos de esecuzione de sos traballos. Fortzis fid pro cussu unu de sos motivos pruite su progettu de Piercy est bistadu osteggiadu. : Bi est bistada fintzas una leada de posizione dae parte de unu comiziu popolare de Seui, pro s’interessu de sos comunes de Belvì, Sadali, Isili, Biddanoa Tulo, Esterzili, contra a su progettu alternativuCottrau- Vivanet, chi prevediad s’isnodu a Mandas e non a Isili, duncas andande a favore de su progetto de Pircy, chi esponiad unu percursu prus curzude trinta chilometros e evitaiad sos costones de sos montes cun su perigulu de franas.
Mancari tottu a su progettu de Piercy est bistadu preferidu un’atteru progettu, elaboradu in d’unu solu annu, pro contu de unu gruppu de capitaliastas italianos paris cun sa Banca de Torino e atteros suggettos e organismos interessados medas fintzas a faghere sos traballos e sas fornituras de materiales rotabiles. S’esclusione de sa cumpanzia reale de Piercy had azzesu duncas atteras polemicas e discussiones chi certamente hana amareggiadu Benjamin Piercy, chi in sos giornales est bistadu fintzas definidu unu aaffarista avidu, mancari siad bistadu dimustradu chi issu cherida sinzaramente s’isviluppu e sa creschida de su populu ardu. Est bistadu assodadu chi s’inzegneri Cottrau teniad interessos particulare a si aggiudicare sos traballos pro faghere s’opera ca fid titolare de unu istabilimentu in gradu de pruduere materials rotabiles, netzessariu . paris cun sos binarios chi podian essere fornidos dae una acciaieria chi fid de propriedade sua. In d’onzi modu sos traballos sun bistados fattos luego e fintzas cun d’una perfezione tecnica adeguada e pro cussu, a pagu aa pagu, sas polemicas sunu mortas in cue.
Piercy non had potidu iere s’opera ccumpletada ca, essende issu ancora iu, sos traballos fin bistados fattos solu pro sos truncos tra Casteddu e Isili e Monti- tempio Puania. Perdidu s’affidamentu de sa cotruzione de sas ferrovias segundarias e atteros investimentos, Piercy si est limitadu a gestire sa rete de sa cumpetenzia sua fintzas a su 1920, cando tottu ests bistada comprorada e leada in incaarrigu dae s’istadu italianu. pro cussu sas ferrovias cumplementares han sighidu s’andamentu pianu altimetricu de su terrinu e si est pustis adottadu s’iscartamentu ridottu chi, riduinde sa larghesa de sa sede ferroviaria, aiad permittidu unu notevole risparmiu in sa realizzazione de sas operas d’arte e in su costu de sos esproprios. una tecnica chi rendiad prus agevole fintzas s’intrada in sos montes de sa Barbagia, de cunseguenzia, anche il materiale rotabile fid necessariu prus minore e lizzeri. Su 15 de frearzu de su 188, sun bintradas in funzione sas trattas tra Casteddu Isili e Monti Tempio. Pustis, su 26 de su mese de nadale de su matessi annu, est bistada aberta sa linea tra Bosa- Macumere e Tirso, chi in su 6 de frearzu de su 1889 ch’est bistada leada fintzas a Nugoro. Su primu de martu est bistda inaugurada sa linea Tatari Sa Lighera. Su 3 de nadale de su 1999, sighinde dae Isli, sa linea est bistada aberta fintzas a Sorgono, inube faghiad capolinea.
Su primu de abrile de su 1893 est bistada inaugurada sa linea Othieri e Tirso e sa matessi die sun bistads inauguradas sas trattas tra Mandas- Nurri e Gairo e Arbatax. Su 16 de santandria sas ferrovias si sunu ispintas fintzas a Biddanoatulo dae una parte e fintzas a Ussasai dae s’attera e si est inaugurada sa diramazione dae Gairo fintzas a Jerzu. Su 20 de abrile de su 1894 est bistada inaugurada sa linea Tra Mandas e Arbatax, de 159 chilometros. In su totale, sas ferrovias cumplementares sardas disponiana de una rete longa 590 chilometros. Tottus operas chi sun bistdas fattas cun tres annos de anticipu rispettu a s’iscadenzia prevista. In sa segunda gherra nmondile sas ferrovias sun bistadas bombardas . In su 56, s’annu de sa niada maanna, sas ferrovias fin s’unicu mezzu de trasportu. Da su 1995 sas lineas Isili-Sorgono, Mandas-Arbatax, Macumere-Bosa e Nulvi tempiu e Palau sunu diventadas turisticas, inube bi viazzad su Treninu Irde.